Vikten av att ha bra förstärkare

I hundträningen pratar vi mycket om rätt belöningar och att ha riktigt bra förstärkare. Vi knepar och knåpar kring vilka förstärkare vi ska ha till vilka beteenden. Ska man använda intensitets höga förstärkare till intensitets höga beteenden eller tvärtom. För olika hundar fungerar förstärkare på olika sätt och passar olika bra för olika beteenden. Det finns alltså inte en gjuten regel för hur man ska göra och vad som passar bäst.


Men hur är det med våra egna förstärkare, vad förstärker mig i min träning med hunden? För min del är det förstärkande att se att hunden förstår vad jag är ute efter och att vi gör en progression i kriterieplanen. Min jackpot är när hunden har klurat och provat och helt plötsligt erbjuder han rätt beteende, rätt utfört, då blir det en riktigt femetta i mattes förstärkningssystem. Matte får känna att hon är en riktigt bra hundtränare, det är en skön känsla.


Vovven jag har är en kille som inte har så mycket till övers för olika förstärkare. Eller rättare sagt så har det varit. Jag har lagt ner ett gediget arbete på att jobba upp intresset för belöningarna och har i dag en hund som har ett tio tal olika riktigt attraktiva belöningar som vi kan variera mellan i det oändliga.

Vi har haft en del att jobba med i grundfärdigheter/moment inlärning beroende på att hunden inte är en av de skarpaste intellektuellt, man behöver nöta för att han ska förstå vad det är vi sysslar med. Det är lite Scooby-Doo över honom. Eller en annan figur som liknar min vovve är Baloo -"...va inte så säker på det. Jag är både listig och stark"

Härom kvällen var vi på avslutning på den tävlingskurs vi har gått under hösten. Vi skulle välja ut ett par-tre moment som vi ville köra medan vi blev filmade och efteråt skulle vi analysera vad som hände. Jag körde inkallning eftersom vi jobbat en hel del med tempot i inkallningen samt att vi körde fritt följ.

Min analys var inte så svår - jag slutar träna hund och börjar samla frimärken i stället! Det kändes så himla hopplöst helt enkelt, kraften tog slut. Jag har lagt ner oerhört mycket tid. Jag har varit mycket noggrann med mina kriterier. Jag har jobbat med att hålla humöret uppe trots frustration. Jag har slitit på alla möjliga sätt och efter konstens alla regler men....det gick åt skogen.


Min analys av min reaktion helt enkelt är att det handlar om förstärkningarna. Min hund har helt enkelt inte kunna hålla en tillräckligt hög förstärkningsfrekvens och förstärkningarna har inte haft tillräckligt hög kvalitet för att jag ska känna att det är mödan värd. Om han vill träna i framtiden så får han banne mig erbjuda en högre belöningsfrekvens samt att belöningarna håller en mycket hög kvalité. Han ska få fundera under julen på vad hans matte kan behöva för att komma i ett bra träningsläge igen. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0