Tricks :)


Eftersom det är mörkt och blött ute har jag tanken att jag nu ska träna inne med olika färdigheter. Vi har börjat med kroppskontroll och att träna hundens medvetenhet om sina tassar och deras placering. Tanken är att vovven ska få ner alla sina tassar i en skål och där kunna hålla balansen. Vi har i ett inledande skede endast kommit till att han förstått att det är ena tassen som ska ner i skålen men vi jobbar vidare. I början försökte han på en mängd olika sätt komma till belöning genom att bjuda alla tänkbara beteenden. Genom att tillrätta lägga miljön något har jag minimerat hans möjligheter att bjuda allt för många beteenden utan istället bjuda på rätt beteende. Först har jag backa-tränat några gånger, att han fått backa ut från mig. Sedan har jag placerat skålen bakom vovven för att öka chansen att han placerar en tass i skålen, vilket skedde och jag fick tillfälle att belöna flera gånger. Nästa steg blir att plocka bort hjälpen i miljön för att se att han förstått att det är tassen i skålen som jag är ute efter.....

Fortsättning följer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0