Lydnadsträning.....

.....i vårsolen (eller kvällssolen).

Var i går ute och tränade de moment vi i lördags brast i och kunde inget annat än att konstatera att hunden har bra koll. Den styrsta anledningen till att det inte fungerade i lördags lydnad var att vi inte har tränat de moment som ingår i lkl utan vi har tränat på elit kryp, inkallning med ställande mm. Varför göra det lätt för sig (eller hunden) när man kan göra det svårt? Det jag tar med mig av det är att min hund är behöver tydlighet kring vad vi gör och när. Inför tävling är det mycket noga med vilka moment vi tränar och hur dessa ser ut, han ska inte behöva tvivla på vad vi håller på med. Inte för mycket tänkande själv. Sedan kan variation göras i belöningspunkterna/brytpunkter för belöning och själva belöningarna får bli överraskningarna.

Krypet - Jag har fortsätter träningen med en relativt hög belöningsfrekvens vid den position jag vill ha hunden. Min hand, med belöning i, håller jag ut med mitt byxben, i knähöjd. Givetvis får han igen belöning om han själv försöker ta belöning utan måste aktiv arbeta för och i rätt kriterier för att få belöning. Varför jag vill ha belönigen i handen är för att jobba med belöningsförväntan i en viss position utmed sömmen i mina byxor samt att snabbt kunna belöna rätt position. Mer och mer glider han in i rätt position.
Nu ska jag variera miljö och underlag. Nästa steg blir att flytta upp belöningshanden till låret så att jag står i utgångsposition.
I övrigt går han fint i krypet, vi gör höger och vänster om, backa, helt om, steg förflyttningar, ingångar och halter.

Inkallningen - fungerade utmärkt i går. Varierade belöningen med att delvis ha den hos mig och belöna på sträckan in till mig samt att jag hade belöning externt bakom hunden för att han snabbt skall komma i position.
Det jag kunde se var att han sackade något i fart när jag hade belöningen hos mig. Ska koncentrera tränigen till släta inkallningar,  fart och ingångar med hög intensitet.

Apportering - ska jag jobba med snabba gripanden under en tid. Jag har nu använt extern belöning som jag dragit upp honom på ordentligt sedan har jag skickat honom på apportbocken åt andra hållet, när han gripit har jag sagt varsågod och sedan har vi haft kapplöpning mot belöningen, vilket har ökat intensiteten i gripandet. Jag ska, för att skilja ut ännu mer, använda klickern för att mer precist markera själva gripandet. Varsågod är inte en tillräckligt tydlig markör för honom.

Linförighet/fritt följ - i går jobbade han på otroligt bra trots stora störningar. Vi hade en unghundskurs som kom in på plan när vi höll på med fritt följ men han koncentrerade sig och jobbade på. Framöver när jag tränar ska jag lägga ut sågspån på marken, eftersom han blivit nyfiken på den vid flera tävlingar, så vi får bort den som störning.

För övrigt upplever jag honom som mer och mer stabil och genom arbetad, kanske jag inte ska säga för mycket, men just nu känns det som vi är på gång :)

 Min profilbild


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0