Skotträning och budföring med skott

Då har man dammat av platsliggning- och budföring med skott för vintern. Platsliggningen kändes bra och stabil men budföringen kändes lätt förvirrad. Hunden styrde iväg mot skytten i stället för mottagaren, det känns ju lite oroveckande. Jag känner inte riktigt att jag vill lägga en massa tid på träning av budföring när det momentet försvinner i de högre klasserna, hoppas jag slipper det :)

I platsliggningen har jag tragglat ett tag med att hunden ska ha sin haka i marken, när jag utgår/ämnar hunden till jag återgår och sätter hunden upp. Han har inga problem med att förstå att hakan ska vara i i marken när vi tränar, när jag står framför, men så fort det är andra hundar med så är färdigheten som bortflugen. Min egen teori är att det finns en osäkerhet gentemot de andra hundarna och då är det lite läskigt att släppa kontrollen och lägga hakan i marken. Självklart är det också så att momentet inte är helt genom arbetet. Vi behöver variera miljö, lägga på störningar och hunden måste få generalisera rörelse och kommando.
Ska sätta mig ner och göra en inlärningsplan, tror jag.

Soligt väder :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0