Söktävlingen....

...gick sammanfattningsvis bra. Vi blev godkända och vann tävlingen men det jag är mest nöjd och glad över är betygen i söket 10-10, vad mer kan man önska? Jo, det förståss att vi hade fått med oss lite mer poäng i lydnaden så det räckt till en uppflyttning också :)
Söket har vid tidigare tävlingar varit väldigt svajigt, så lördagens prestation känner jag mig väldigt stolt över. Jag har investerat mycket i form av träningstid och att nu äntligen få utdelning för det känns roligt.

Misstagen i lydnaden tror jag mig ha rätt bra kolla på. Vi nollade budföringen, framförgåendet och krypet. Dessutom var aktivitets- och intensitetsnivån något för låg i inkallningen och apporteringen samt att i hoppet tog han i hindret på upphoppet i återhoppet. Dessutom blev han distraherad av spånet som låg på marken.

Budföringen
har vi helt enkelt inte tränat sträckan, 100 m är väldigt långt (tycker i allfall hunden). Långa sträckor skall det tränas på. Budföring är något som varken jag eller hunden är speciellt roade av, kan ju beror på det också.
Framförgåendet drog han mot den externa belöningen och stannade för att snusa på en spånhög och genom det hamnade han bakom/i jämnhöjd med mig. Framförgåendet har fungerat tidigare och gjorde det senast onsdagen innan så där behöver vi bara repetera lite. Lägga in lite störningar.
Krypet
har varit ganska ojämnt då vi har tränat mycket på elitkrypet med höger och vänster om, halter, ingångar och stegförflyttningar. Han har lite svårt att hitta positionen och då vi tränat så mycket på små sträckor blev han osäker då vi skulle avancera en längre sträcka. Mitt på sträckan reste han sig och genom det blev vi nollade. Vi ska träna på sträckor rakt fram nu ett tag.
Intensiteten tänker jag kommer med erfarenhet, och en större tydlighet i vad det är han ska göra. Min upplevelse är att intensiteten minskar då han blir lite osäker på vad det är som gäller.



Nu har vi fått lite blodad tand så nu måste vi anmäla till fler tävlingar :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0