Nu har vi fått loss....

...skallet ytterligare, tjohooo!

Nu kan jag ha hunden sittande vid sidan och belöningen under foten, eller framför oss, och han skäller utan att försöka tjuva fram till belöningen. Att vilja tjuva belöningen har jag fått och låtit vara för att få en stor dragning på belöningen, för att maxa frustrationen, då han inte kommer åt belöningen och skäller med högre intensitet. Ju mer jag nu kan variera min position och hans, variera position på belöningen, så ökar snabbt förståelsen för vilket beteende som belönas. Jag har ju fått lite skräpbeteenden med i skallet, b l a en ansats där han hoppar till med frambenen när han ska skälla. Nu ska vi renodla beteendet så vi får fina och ihängande skall.
Nästa steg blir att lära in "tyst" vilket inte känns som någon större utmaning och så ska vi få igång ett skall till (elit). Nu ska man börja tänka baklängskedjning.

Det är många moment och färdigheter som vi och våra hundar ska lära sig innan vi får tävla i elit ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0