Onsdagsträningen förflöt....

.....i skogarna runt Floda, under förmiddagen.
Det har var väldigt varmt och hundarna var trötta. Banan var kuperad och ganska svår men precis rätt för oss, mig och Wish. Även om vi tränar ganska grundläggande färdigheter som handtecken och raka skick så får jag med mig målet för sommaren, att träna nya marker och svår terräng. Dessa dagar har det också blivit tydligt att terrängövergångar är svåra. Jag har varit ganska flitig med att träna att skicka hunden uppför berg, slänter mm men det jag nu upptäckte var att samma problem finns för att gå rakt och nedför som att gå rakt och uppför...hmm, man får vända på steken och träna åt andra hållet också.
På promenaderna tränar vi att gå rakt i snårig terräng. Bra träning också för handtecknet. Med hjälp av en boll som jag kastar in i eller över ett snorigt parti, där jag sedan skickar hunden igenom, får jag en bra träning på att forcera terräng. En enkel övning som är lätt att göra på den vanliga promenaden.


Lunch och framåtsändande träning - nu under en tid har jag nött att han ska "hitta" gruppen. Jag har placerat ut den på olika platser vid olika tillfällen. Mellan de två innersta "personerna" i gruppen har det legat en godbit och då jag har sent honom mot gruppen har tanken varit att han direkt ska söka sig rakt fram till gruppens mitt. Det här lyckas vi åstakomma vid alla skick, nästan, utom det första då han drar åt vänster. Har denna lilla krumilur till vänster förstärkts av att hitta godiset? Troligtvis har det gått till så att han gjort en lov till vänster, där fått vittring från godiset och blivit förstärkt. Nu har vi en tjusig kedja....hmmm.

 Under eftermiddagen blev det friskvård där vi fick en genomgång av vikten av uppvärmning, att motioner sin hund allsidigt, kost tillskott, massage och stretching och värme kring muskler då man tränat. Alla hundarna fick prova bassängen och Wish, som annars är en villig och duktig simmare, tyckte att det var lite konstigt. Han var inte helt bekväm i situationen. Hundarna har flytväst på sig för att kunna jobba ordentligt med simteknik och inte behöva hålla balansen i vattnet. På den ovana hunden har man linor som man hjälper hunden att hållas i mitten av bassängen. Den vana hunden kan simma fritt och med hjälp av leksaker/föraren ser man till att hunden simmar runt i bassängen. 


Blizz, en rutinerad simmare

 



Man skulle kunna tro att den här killen jobbar för Hills


Arrak hänger hos matte för att vila lite


Här är en riktigt skarp tjej, Stina 

 

När vi var klara i bassängen blev hunden duschad, för att få bort lite klor, och torkad. Efter det fick vi gå in i behandlingsrummet och där massera och stretcha våra hundar. Ett otroligt mysigt sätt att komma sin hund nära :)




Stina får illustrera stretchingen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0