Tisdagens tränings....

.... passen har förflutit på ny mark och flera dolda legor.

Efter ett par dagar på läger, eller för alldel om det är kurs, så blir det som oftas så att man får backa i träningen för att ta itur med någon gammal surdeg.

Från att tidigare ha haft en fin riktning i skogen och ett handteckan som fungerat har det blivit lite si och så med det. Hunden tycker att man kan gena lite här och där vilket effektiviserar, tycker han.
Nu har vi gått tillbaka i träningen och fokuserar på riktning och handteckan vilket kommer bli bra. Att gå tillbaka i träning är bra, kunskap är färskvara. Har man tränat mycket på andra detaljer är det lätt att tidigare kunskaper ramlar ur och att man behöver damma av dem.

Handtecken och riktning, då har vi jobbat med diskreta dykupper. Eftersom banorna har varit bra kuperade så har det blivit en utmaning i att ändå hålla riktningen. En ytterligare tanke kring inlärning av raka skick är att bryta hunden i det fall den ändrar riktning  och att föraren gå ut till den punkten hunden bytt riktning och därifrån skicka om hunden, eftersom hunden gjorde rätt fram till den punkten. För att hunden ska fårstå att det är riktningsbytet som vi vill justera gäller det att vi är snabba att stoppa hunden. Att bryta hunden då den har fått en retning skall göras med försiktighet då dykupperna också fungerar som motivationshöjare. Bryter vi hundarna vid en dykupp så förlorar vi lite av motivationshöjningen. Viktig är att föraren har bestämt sig för inom vilket områda/tratt som hunden ska gå inom för att det skall räknas som ett rakt skick och då också snabbt stoppar hunden om den rör sig utanför den tratten.
Att bara jobba så här för att få raka skick tror jag inte ökar hunden förståelse för att gå rakt i skogen. Ju mer varierade övningar desto större kunskap ger vi hunden för uppgiften.Jag har skivit lite om detta på min hemsida www.hundbildning.com där jag skriver om att djupet på fig inte är huvudsaken utan att hunden gör ett rakt skick och då kanske fig med fördel ligger på 20 m. Att hunden skär i slaget beror oftast på att den blivit förstärkt på ett eller annat sätt i att skära och där behöver hunden läras om.

Framslagen
har också blivit lite rostiga och även dem har jag jobbat på. Det har jag gjort på promenaderna, efter träningen, från stigen har jag gått ut i skogen (50m) satt hunden på djupet och lämnat hunden. Jag har gått i samma spår tillbaka ut på stigen. där har jag gått framåt på stigen ca 15-20 m och kallar in hunden. Tanken med denna övning är att hunden ska byta mark och slår framåt och jag kan direkt belöna hunden.  

En intressant fråga vi fick ställda till oss idag. Hur dricker en hund? Titta på länken så kan man klart och tydligt se hunden teknik när den dricker. 

http://www.youtube.com/watch?v=63Ch2pNkZwU



Med tanke på tekniken, att "kasta" upp vattnet in under tungan och bak i munhålan, så kan man ju fundera på hur man vattnar sin hund tex i skogen.  Istället för att placera strålen framifrån på hunden tunga så kankse man ska placera vattensstrålen (om man nu ger hunden ur flaska och eller genom stråle ner i handen) så att den hamnar på baksidan av hundens tunga då kommer vi maxemera mängden vätska som hunden får i sig. En klurig tanke av Git. Kanske det inte spelar någon roll om strålen kommer framifrån eller bakifrån man får prova och se :)



Lite vatten för att tvätta nosen skulle den här killen behöva


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0