Åter från några semester veckor.....

....och en del sök- o ch lydnadsträning.

Jag har förmånen att få träna med ett gäng entusiastiska Ö-viksbor när jag är i deras trakter. Kontakten fick jag då vi för några sommar sedan skulle tillbringa en längre tid uppe i Ö-vik, långsemester. Jag ville inte vara utan sökträning under hela semestern utan skrev en fråga i Ö-viks BK gästbok om det fanns något gäng som skulle köra sök under sommaren. Jag fick svar och på den vägen är det, jätte kul och väldigt generöst att ta in en person så där utan vidare, tack Ö-viks gänget :)

Målet för träningen under semestern har i huvudsak varit att få ny mark och nya figuranter. Ny mark har vi lyckats få vid varje tillfälle, figgarna har dock varit desamma vid de olika träningstillfällena, vilket det lätt blir då det oftas är samma gäng som kör. Nu har det i allafall inte varit samma sök kompisarna som vi vanligtvis tränar med.
Jag har haft ytterligare ett mål och det har varit att öka intensiteten och suget ut till figurant. Tanken var att efter en vår med mycket tävlingsmässig träning luckra upp den med lätt, fartfylld och busig träning.

1. att köra få skick så hunden inte springer slut på sig
2. "hitta-övningar" för att snabbt kunna belönad för god intesitet
3. vi har använt oss av "pop-upper" och ljud, i de fall där terrängen inte tillåtit "poppisar" och vi har använt oss av flyende figurant. Angående det sistnämnda vet jag inte hur framgångsrikt fdet är ör min hund, ibland verkar han nästan tycka att det är mer underligt och läskigt än spännande och roligt. Kanske är det bara en vana att han ska "lära" sig att det är roligt.

En reflektion kring sök träning och figuranter. Att vara en bra figurant är inte lätt. Jag har verkligen stött på allt från den mest taffliga till helt underbara. Vad skiljer en bra figurant från en mindre bra? Det är många faktorer som spelar in men en viktig aspekt, enligt mitt sätt att se det, är att kunna läsa hund. Om jag inte kan variera min lek eller sättet att belöna med godis på beroende på vilken hund som kommer blir det svårt att träna hundar som fungerar på olika sätt. Engagemang i sina träningskompisars hundar och träning är också en förusättning för att figurerandet ska bli bra. Att tycka om de hundar som man figurerar för, gillar man inte hunden eller är rädd så ska man inte figurera för den hunden, hunden känner vår inställning och då blir det inte bra träning för den hunden.
Figuranten är den viktigaste ingrediensen i sökträningen och som sökkompis är det min skyldighet att göra ett så bra jobb som möjligt och försöka utvekcka mig som figurant hela tiden.

Sol i sinnet och ute :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0