Nu har det lossnat....

...och jag har fått till fina skall.

Genom att öka frustrationen så fick jag igång ihållande och rejäla skall samt att jag flyttade min egen position från att ha varit framför hunden till att ställa mig brevid.
Jag har från början jobbat med frustration genom att ha begränsat hundens rörlighet framåt, genom att medhjälpare har hållt i kopplet. Sedan har jag bjudit in till lek genom att lägga bollen precis utom räckhåll för hunden. Där har jag väntat ut hunden samtidigt som jag sakta  och smygande rört handen mot bollen för att få en förväntan om lek, där jag ska röra bollen, när jag sedan inte rör bollen uppstår frustration: -"Men lira hit bollen då, morsan!" och det kommer oftast ett skall vilket har belönats med att bollen kommer farande. Behöver hunden lite mer retning så kan man snabbt peta till bollen, i smygläget, då får man upp hunden i aktivitet vilket lättare löser ut ett skall.
Jag har jobbat vidare med att öka frekvensen av skall. Sedan har jag rest mig från sittande till stående succesivt. Här någonstans körde vi fast och jag tänker att det beror på en för snabb stegring, där inte själva skällande fick befästas. En förliten frustration som gjorde att uthålligheten var får liten.
Nu gör vi om och gör rätt :)

Även framåtsändandet har lossnat och vi har kommit vidare i inlärningsstegen. Vi har en tid hållt på att träna tempoövergången vid gruppen samt att han ska "söka upp" gruppen, att hitta var i gruppen han ska passera (target). Nu ska vi öka kunskapen genom många olika miljöer och situationer.
Det är alltid roligt när det lossnar då man hållt på att vridigt och vänt på ett moment :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0